Hyvää Joulua!

24.12.2017 10:36

Rruffhh! Olipa se vuosi! Minä täytin kymmenen vuotta. Seikkailimme eri paikoissa. Emäntä sai kulttuuripalkinnon. Kesä oli viileä ja sateinen, eli Mustillekaan ei tullut kuuma paksussa turkissaan. Ihmisiä kävi katsomassa uutta koirankoppiamme, minäkin sain rapsutuksia ja tutustuin uusiin ihmisiin.

Emäntää on työllistänyt loppuvuodesta lähiruokaprojekti. Muutamia vuosia aiemmin hän kulki torilla myymässä pullia ja piirakoita. Nyt kun vanha emäntä on huonossa kunnossa, emäntä ei pääse torille. Niinpä ihmiset tulevat meille ostoksille. Nyt on kaupan tekoa varten perustettu omat verkkosivut www.laheltalahelle.fi. Siellä on muitakin hyödyllisiä linkkejä.

Se kolli on aika sirtsu ruokansa suhteen. Minun mielestäni ruoat voisi antaa suoraan minulle eikä antaa kollin ensin maistella lientä. Minä olen aktiivinen, hyvänkokoinen koiruli, joka tarvitsee energiaa. Myyränmetsästyskään ei ole kovin tuottoisaa, koska saalista on vähän ja lunta paljon.

Tykkylumen takia on ollut useita sähkökatkoja. Kävin tervehtimässä linjoja korjaavia työntekijöitä, kun emäntä otti valokuvia Instagramiin @sivakkaphotosiin. Emäntä tuumasi, että meillä pitäisi olla huomioliivit, että ihmiset tietäisivät, millä asioilla liikumme. Emännän harrastuksestaan saaman palkinnon kai kaikki täkäläiset tietävät, jotka lukevat lehtiä.

Nyt on jouluaatto. Meillä on kuusi pirtissä ja takahuoneessa salaperäisiä paketteja. Minä käyn tarkistamassa kuusen juuren, josko sinne olisi ilmestynyt lupaavan hajuisia pakkauksia. Se kolli käy myöskin tarkistamassa samalla kun hiplaa koristeita irti puun oksilta.

Yölläkin oli sähkökatko. Minä liikun vaivattomasti pimeässäkin, kun on tutut paikat ja tarkka vainu. Vanhaemäntä oli pimeässä lähtenyt liikkeelle ja kaatunut. Hän huutaa yöllä kovaa, mutta muu lauma on tottunut siihen. Vanhuus tuo kaikenlaista. Minä saan emännältä makupaloja. Joskus otan niitä itsekin kun en malta odottaa vuoroani. Silloin emännät toruvat minua.

Nuorempi emäntä sammuttaa yöksi kaikki valot ja vie vanhemman emännän rollaatin kauemmaksi, ettei tämä lähtisi yöllä liikkeelle ja kaatuisi. Joskus vanha emäntä kuitenkin nousee ja lähtee seikkailemaan. Viimekin yönä nuoren emännän piti etsiä kynttilät ja otsalamput. Hän sai nostettua kaatuneen ylös.

Pari tuntia oli rauhallisempaa. Aamukahvilla minullekin tarjottiin kinkkua. Ja se kolli tykkäsi syödä kinkkua, vaikka se ei oikein pidä kissunkastikkeista. Nyt emännät katsovat televisiota. Vanha emäntä kulkee edestakaisin ja huutaa kovaa.

Hyvää joulua ja uusia, mielenkiintoisia seikkailuja odottaen uuteen vuoteen!

Toivoo: Musti

 

 

 

 

Yhteystiedot

Mustin Päiväkirjasta ylapihantila@gmail.com