Ilotulitusta

04.01.2016 20:32

Minä olen järkevä maalaiskoira enkä hätkähdä ukkosta tai muita luonnonilmiöitä. Mutta epäluonnolliset tapahtumat nostavat niskavillani pystyyn. Yksi näistä on jokatalvinen paukahtelu, suhina ja oudot valoilmiöt. Tällaista tapahtuu koiranlaskujeni mukaan melko harvoin, mutta kuitenkin minulle tulee silloin jotenkin epämääräinen olo.

Eräänä iltana emäntä aiheutti minulle tällaisen omituisen tilanteen. Hän sonnustautui työkamppeisiin, laittoi otsalampun sekä suojalasit päähänsä ja hipsi ulos. Minä olisin halunnut tosi kovasti mukaan. Mutta minut sysättiin tylysti sisälle. Merkit viittasivat, että nyt on tapahtumassa jotain todella mielenkiintoista.

Hetken kuluttua kuului suhinaa ja paukahtelua ja näkyi valoilmiöitä aivan läheltä. Mitä nyt tapahtuu? Minun on päästävä ulos puolustamaan reviiriäni tuntemattomia hyökkääjiä vastaan! Emäntä kävi välillä sisällä hyväntuulisesti naureskellen. En kyllä jaksa ymmärtää noita ihmisiä. Nyt on jokin hätätilanne, kun havaitsin outoja ilmiöitä näin lähellä.

Emäntä meni uudestaan ulos. Ja taas kuului ääniä ja leimahduksia. Kohta emäntä tuli takaisin ja päästi minut ulos kanssaan. Nyt kuului kauempaa samanlaisia ääniä ja näkyi välähdyksiä. Haukahdin varmuuden vuoksi joka kerran, kun kuului pamahdus tai näkyi välähdys.

Yhteystiedot

Mustin Päiväkirjasta ylapihantila@gmail.com