Metsäretkellä

29.10.2015 18:44

Olin taas aamupäivän kiinni. Nyt minulla on uusi klipsi narussa. Se ei helise inhottavasti herkkiin korviini kun ravistan itseäni. Minua kutittaa kovasti, kun karvani vaihtuu. Kieriskelen sorassa niin että karvatupot vaan lentää! Minulla on kyljissäni uusi, sievä talvikarva.

Emäntä hääräsi aamulla jotain herkullisentuoksuista keittiössä. Minua ei päästetty katsomaan. Vanhempi emäntä nukkui melkein puolille päivin. Öisin hän valvoo ja liikkuu paljon. Se on hänen rytminsä. Minun pitää nukkua öisin. Jos minä hyppään haukkumaan keskellä yötä, kukaan ei korvaansa lotkauta. Ei kannata haukkua yöllä.

Iltapäivällä sain juoksennella vapaasti. Kävin naapurissa. Siellä oli ollut kävijöitä. Haistelin tarkasti kaikki jäljet. Tullessani kotiin, huomasin emännän olevan sahan kanssa lähdössä jonnekin. Minä myös! Minä myös! Ota minutkin mukaan! Niin minäkin sain lähteä emännän mukana metsään. Se kollikin juosta piipersi jälkijunassa.

Ensin mentiin kauemmaksi. Tien varresta kaadettiin pari kuusta. Emäntä puhui jostain järvinäköalan avartamisesta. Ollaan saatu kuulemma joku maisemanhoitopalkintokin puiden kaadosta. Huh, wuf! Ne maisemanhoidot tiedetään! Muistan kuinka pentuna eksyin heinikkoon etsiessäni emäntää. Hän oli silloinkin vesakonraivuussa. Samalla reissulla tartuin vielä kaulapannastani kiinni vanhaan piikkilankaan. Se oli kamalaa!

Ville-kolli alkoi retkellämme mouruamaan, kun kadotti emännän näköpiiristään. Emäntä vähän kutsui sitä, ja sitten kolli kovalla vauhdilla ehätti emännän luokse. On se kumma otus! Minä juoksentelin vapaudessa ja nautin raikkaasta metsäilmasta. Jokunen jäniksenjälkikin lehahti kuonooni.

Sitten lähdettiin jo kotiin päin. Taas pysähdyttiin. Emäntä alkoi kaatamaan lisää puita polun varresta. Siinä on joku viitta. Katti oli koko ajan mukana. Ei lähtenyt metsään, ei lähtenyt kotiinkaan. Se vaan odotti emäntää. Kun oli aikansa raivattu, lähdettiin kotimatkalle. Loppumatkan emäntä kantoi sylissään kollia. Kyllä sitä hyysätään kuin piispaa pappilassa, vaikka se on vaan pahainen kissanrääpäle! Perille saavuttuamme alkoi ilta jo hämärtää. Mukavia nämä metsäretket!

Yhteystiedot

Mustin Päiväkirjasta ylapihantila@gmail.com